Tudor Galos

- The Blog of Tudor Galos -

Eșecul culturii corporative la Boeing

Accountability versus prețul acțiunilor

Articol din categoria: GDPR, Politica

Cunoașteți tragediile de acum câțiva ani când două avioane Boeing 737 MAX s-au prăbușit la scurt timp unul după celălalt. Ambele aveau un sistem computerizat nou, ce primise inputuri greșite de la niște senzori, sistem care a prăbușit ambele avioane. Sunt două documentare excelente: Downfall, the case against Boeing și Flight/Risk ce descriu foarte bine atmosfera de lucru la corporația Boeing. Atmosferă generată de presiunea de a livra avioane ca să închidă niște comenzi-gigant, presiune ce a dus la ignorarea unor proceduri și standarde de securitate.

Boeing este din nou în centrul atenției.

Cum, necum, Boeing 737 MAX are din nou probleme. Un panou s-a desprins în timpul unui zbor și doar norocul (că nu era un pasager fix în acea zonă) combinat cu profesionalismul echipajului au dus la evitarea unei tragedii. Tot Boeing a trimis o informare clienților să își verifice 737 MAX-urile pentru a verifica dacă nu cumva un bolț este desprins la sistemul de control al direcției avionului. Și vine și cireașa de pe tort: managerii Boeing au cerut autorității de zbor din Statele Unite o „excepție” de la reguli. Pe scurt, dacă piloții folosesc sistemul de degivrare al noului Boeing 737 MAX prea mult, se încinge sistemul de prindere al motoarelor care pot astfel să pice. Sau, în cazul „fericit”, să se desprindă bucăți din el care să lovească fuselajul. Toate aceste isprăvnicii sunt din ultimele săptămâni.

Cum s-a ajuns aici?

Boeing era cea percepută ca cea mai serioasă companie producătoare de avioane comerciale, care punea întotdeauna pe primul loc siguranța. Însă „unirea” cu McDonnell Douglas a dus la o schimbare de mentalitate. De la calitate la cantitate, de la KPI-uri de producție la KPI-uri de profit. Ușor, ușor, manageri care nu aveau nicio legătură cu aviația au ajuns pe poziții cheie și au început să ia decizii. Decizii care au dus la presiuni uriașe pe echipele de producție ca să „livreze”. Sau să „reșapeze” un avion cu un design foarte vechi, 737, ca să mai mulgă „ceva” din el. Mici „derapaje” de la calitate au început să fie vizibile – unelte și bucăți de piese uitate în avioane, piese defecte montate, chestii care ușor-ușor au dus la crearea unei culturi de „merge și-așa”. De la blue-collar la white-collar, cultura „merge și-așa, doar să iasă profitul” a dus la șuntarea unor standarde de securitate sau proceduri standard.

Do more with less.

Nu am destulă ură pentru acest concept și pentru cine l-a vomitat prima dată. Do more with less implică „descurcă-te cu ce ai” ca să îți atingi obiectivele. Bugete reduse, personal redus, presiune crescută – toate duc la șuntarea proceselor organizaționale (în numele optimizării) și a controalelor de securitate. Duc la moarte.

Accountability must rise again.

Am mai scris despre asta, din perspectiva specialistului în protecția datelor personale. Tot mai puțini antreprenori intră în business ca să rezolve o problemă sau probleme reale de business. Să facă bine, să facă o diferență, să aibă un impact pozitiv în societate. Majoritatea visează o investiție-cheie care să îi scoată din sărăcie și să le permită să se plimbe într-un Porsche. Iar apoi visează marele exit căci după ei poate să vină potopul. Resetul economic actual, creșterea costului creditării vin prea târziu să rezolve toxicitatea KPI-urilor false din lumea de business. KPI-uri ce trebuie din nou „legate” la KPI-urile și controalele de securitate, de conformitate, de respect pentru clienți.

Iar cei responsabili de tragedii trebuie să intre mai repede și mai cu talent la pârnaie. Altfel tot mai multe companii vor face „șunturi” în numele optimizărilor, cu consecințe tragice pentru oameni.

3 comentarii Adaugă comentariu

  1. #2 Comentariu nou

    Cum s-a ajuns aici?

    Boeing era cea percepută ca cea mai serioasă companie producătoare de avioane comerciale, care punea întotdeauna pe primul loc siguranța. Însă „unirea” cu McDonnell Douglas a dus la o schimbare de mentalitate. De la calitate la cantitate, de la KPI-uri de producție la KPI-uri de profit. Ușor, ușor, manageri care nu aveau nicio legătură cu aviația au ajuns pe poziții cheie și au început să ia decizii. Decizii care au dus la presiuni uriașe pe echipele de producție ca să „livreze”. Sau să „reșapeze” un avion cu un design foarte vechi, 737, ca să mai mulgă „ceva” din el.

    Asta e o analiză-critică, tipic românească, în spiritul & specula dezinformațională.

    Tu citești ce ai scris, ce (și cum) ai gândit?
    Spune-ne, unde pe planetă – cel mai, dintre cei mai, sociopat printre sociopați – să se apuce să omoare oameni într-un business & industrie, unde nu se sparg semințe de floarea-soarelui între carii și nici nu umblă gândacii pe tejgheaua unde se servește șaorme/sendvișuri cu de toate & pizze, cu cafele trecute prin jegul format în filtrul espresorului, unde tranzitul de oameni(!!!!) e extrem de delicat, automat din start?

    Cum, prin ce judecată specific românească, ai ajuns să compari Boeing (stafful de business, stafful de mecanici, stafful de contabili, stafful de asamblări etc.), cu SRL-ul lui Gică, în chiria lui Fane, ajutat de Dorel PFA, să vândă ulei de măsline, deja strivite de Ozturk din Ankara? Inventezi pozne, specule, intenții neîntemeiate.

    Crezi că Boeing (și altele la calibrul lor, nu doar din industria aeronautică de sine stătătoare) suferă și suspină la tentative gregare de șantaj mediatic, piar, marketing, marketing de gherilă ș.a.m.d.?
    Nu va contacta nimeni de la Boeing, pe nimeni, să mituiască să nu se scrie de rău/deloc cu și despre ei, așa cum s-au învățat decrețeii de pe planeta Românica, cu sincopele aferente arhicunoscute, că așa de greșit se aplică & face capitalismul. Găinăriile curluntriste sunt automat izolate din alte ligi și nu funcționează taman pentru că nu se aprobă preempțiuni din ăstea. Baftă europenilor, Airbus & fellow travelerii săi vor avea parte de surprizele lor.

    3
  2. #3 Comentariu nou

    Asta se numeste capitalism de secol 21. Nu trebuie sa ne surprinda sau sa limitam la faptul ca e cultura Boeing de vina.
    Do more with less este aplicata cu succes cu foarte putine exceptii, in mai toate corporatiile si industriile.
    Am cumparat 2 televizoare brand, entry level, in anul 3 s-au stricat. Reparatia era cam 2/3 din pretul de achizitie. Am luat altele.
    Telefoanele med-high end incep sa scartaie dupa anul 2.
    Este o industrie a consumerismului si disperarii dupa profituri cu consumatorul si angajatul pusi pe ultimul loc.
    Corporatiile au pompat triliade in decenii in manipularea si somnul populatiei ca ele sa faca profituri record an dupa an.
    Sa nu cumva sa ne trezim si in 2050 cand o sa stam la 60 grade ca domne ia uite ce ne-au facut astia.

    1

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.