Tudor Galos

- The Blog of Tudor Galos -

Trăgace

Trăgaciul tău este doar problema ta

Articol din categoria: GDPR

Am făcut în aceste săptămâni niște „experimente” sociale pentru a evalua și modul în care reach-ul postărilor mele de pe Facebook evoluează. Cum bănuiam, algoritmul Facebook, deși evident viciat de acuratețea datelor personale colectate de la mine întrucât am blockere de trackere în browsere și în aplicațiile mobile, a funcționat exact cum credeam că o va face: a promovat fix postările ce încurajau discordia și disensiunea. Cu cât curgea mai tare veninul în postări, cu atât postarea era mai abitir promovată. Păcatul Facebook-ului este unul cunoscut și nu pot decât să sper că autoritățile din Europa își vor finaliza odată cercetările să poată să „calmeze” această companie toxică. Însă păcatul utilizatorilor români este unul simplu: sunt majoritatea analfabeți funcțional.

Primele experimente.

Acum câțiva ani am creat un cont de doamnă divorțată, +40 ani, singură, în căutarea iubirii. Am pus contul pe vreo trei comunități de oameni singuri, într-un grup de fani Liviu Dragnea și am pus vreo 3 postări, nu mai mult. Am făcut 5000 de prieteni într-o lună, fără să dau un add request. Cu ocazia asta am văzut că Facebook proactiv sugerează prieteni și le sugerează unor persoane contul tău pentru a-l adăuga ca prieten și face acest lucru până se strâng vreo 900 de cereri de prietenie, după care nu mai promovează contul.

Dai accept la 900 de cereri, iar vine un batch de 900 de cereri. Și tot așa. Pentru a ajunge la 900 de cereri de prietenie, bănuiala mea este că biata mea doamnă a fost arătată la cel puțin 10.000 de bărbați (nu am avut nicio cerere de prietenie de la vreo femeie). 5.000 de prieteni înseamnă cel puțin 50-60.000 de bărbați care au primit pozele generate de AI (era și la acea vreme, nu vă isterizați) cu biata doamnă. Bărbați care odată acceptați au început să o hărțuiască pe biata femeie cu filme porno, dick pics, înjurături, amenințări, cereri în căsătorie etc. Mulți dintre ei căsătoriți, cu soția în poza de profil.

Cu siguranță filtrul de nudity al Facebook și filtrul de înjurături al Facebook a prins toate aceste mesaje dar le-a lăsat să curgă. Pentru engagement.

Mi-am demonstrat mie, calitativ (nu cantitativ) că Facebook promovează conținutul și persoanele toxice, în special când acestea vin din medii ne-educate (domnii nu prea aveau diplome de PhD, ca să zic așa). Cu date concrete, nu oricum.

Experimentele curente.

Prima postare, cea din 20 Nov 2023, a atacat subiectul biciclistului ce nu respectă circulația. Elementul de trăgaci a fost expresia la plural – „important este că VOR respect”. Prin această expresie am dat impresia că ar fi mai mulți care vor respect și care nu respectă legea. Nu am zis câți, cine, unde, în ce context. Sau ce lege. Este o poză cu un biciclist ce se află după semafor, pe culoarea roșie, cu un text care afirmă că niște persoane VOR respect. Precum bănuiam, s-a dezlănțuit jihadul.

A doua postare, cea din 28 Nov 2023, a atacat subiectul prețurilor crescute din Cluj-Napoca. Elementul de trăgaci a fost orașul – Cluj-Napoca. Nu prețul, nu produsul, nici măcar locația – ci orașul. Lumea a perceput-o ca un atac la ființa orașului, la spiritul clujenilor, la ego-ul lor (cam mare pentru un oraș ce l-a avut primar pe Ghiță Funar timp de trei mandate – ok, și ăsta este un trăgaci, ignorați-l). Nu am precizat locația, nu am precizat contextul, nu am făcut decât să mă mir de prețul unei cești de cafea care nu avea nicio poveste în spate – dacă este făcută manual sau nu, cine este artistul, ce colecție este etc.

Evoluția conversațiilor.

Fiecare conversație pornește light, discret, elegant. În primele 20 de comentarii vine însă și primul comentariu „toxic” care clar generează discordia. O opinie contrară, presărată cu o ironie sau cu unul din următoarele elemente:

  • Atac ad hominem.
  • Whataboutism.
  • Jignire directă.
  • Victimizare.

Undeva după al 20-lea comentariu se pornește adevăratul shit-show, când postarea este share-uită pe un grup al comunității. În primul caz „Bucureștenii vor să pedaleze!”, în al doilea caz „I Love Cluj”. Oamenii din aceste comunități, polarizați, furioși, înfierbântați au venit buluc la cafteală. Fără să înțeleagă contextul, fără să citească alte comentarii, fără să întrebe, fără să cunoască autorul postării. Direct venin, demonstrând faptul că analfabetismul funcțional este în floare și că nivelul de literație este într-adevăr jos de tot.

În cazul biciclistului lumea a venit chitită să îmi explice că este ok ca unii oameni să încalce legea, dar nu orice lege, ci această lege cu semaforul, că legea ar trebui schimbată dar doar aceasta, nu și alte legi cum spunea infractorul condamnat Adrian Severin. Adică avem aceeași părere cu a lui Adrian Severin dar nu susținem poziția lui Adrian Severin.

În cazul ceștii de cafea lumea mi-a explicat că nu este o cafenea „obișnuită” (nici măcar nu am zis despre ce cafenea este vorba), au dat tag la cafenea, au zis că cafeaua este foarte bună (nu am zis că nu este, chiar este foarte bună, dar postarea era despre ceașcă), mi-au explicat că ceștile sunt opere de artă de fapt (ok, unde scrie de artist pe ceașcă sau pe ambalaj?), mi s-a spus că dacă nu îmi permit să nu cumpăr (mulțumesc de sfat), mi s-a și oferit o cafea dacă nu îmi permit (chiar dacă nu vorbeam de cafea ci de ceașcă).

Ce vreau să zic: Facebook a știut EXACT cui să recomande acest conținut, astfel încât să genereze discordie și disensiune pe scară largă. Efectiv nu a trebuit să plătesc sau să targetez ceva pentru a avea o expunere uriașă cu o postare tâmpită – da, postările sunt tâmpite și sunt non-subiecte și tocmai acest lucru mă îngrijorează teribil.

Manipularea maselor prin intermediul rețelelor sociale.

Unul dintre motivele pentru care GDPR și celelalte legi europene legate de management-ul datelor au apărut este că marii data brokeri folosesc datele oamenilor împotriva lor. Speram că odată cu apariția GDPR, companii precum Meta, Google sau Amazon se vor calma în practicarea acestui sport. Nu doar că nu s-au calmat dar au plusat. Orice amenzi sau decizii corective au fost adresate cu super avocați care au dat în judecată pe scară rulantă tot ce au prins, blocând aplicarea deciziilor corective, amânând procese la Sfântul Așteaptă. GDPR nu prea are sincope legale însă pe partea juridică Uniunea Europeană este îmbătrânită și procesele pot fi împinse pe ani de zile fără efecte critice pentru acești jucători.

Manipularea maselor se face prin targetarea conținutului consumat de către acestea. Cea mai toxică facilitate este cea de „recommended posts” sau „recommended persons”. Conspiraționiștii vor primi exclusiv conținut menit să le justifice teoriile imbecile, extremiștii se vor radicaliza și mai tare, proștii vor deveni și mai proști iar copiii care nu au mecanismele de apărare dezvoltate sunt efectiv distruși.

Însă rolul acestor mici „teste” a fost altul – să demonstrez faptul că inclusiv oameni din comunități relativ inteligente pot fi activați de anumite trăgace, moment în care toată inteligența și rațiunea pălește în fața orgoliilor. Oameni care dacă s-ar strânge să dezbată pe aceste subiecte față în față, ar încheia dezbaterea după maxim 10 minute și ar da-o pe bere, vin și voie bună.

De aceea este nevoie urgentă de măsuri reale ale autorităților împotriva acestor algoritmi. Facebook, Youtube, TikTok șamd au devenit mega toxice după ce au început să împingă aceste „recommended posts”. Și aceste practici trebuie să înceteze acum.

2 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Zici „oameni din comunități relativ inteligente” dar scrii de clujeni sunt confuz

    17
    1
    1

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.