De cinci ani de zile tot spun că Facebook și Google nu respectă GDPR iar site-urile care folosesc uneltele de tracking oferite de Meta și Google, Inc, sunt în culpă și ele. Nu poți ca deținător de website să te prevalezi de faptul că uneltele de tracking nu sunt ale tale sau de faptul că tu vezi doar date anonimizate. Este ca și cum ți-ai instala o cameră video la toaletă care să aprindă lumina când intră cineva în baie. Camera să fie conectată la o terță parte, tu ca deținător al spațiului nu știi decât când intră cineva în baie, dar terța parte vede tot ce se întâmplă în baie. E bine? Well, așa este și la site-urile ce implementează unelte terțe de tracking.
Ce s-a întâmplat de fapt?
În 2020, am avut decizia Schrems II a Curții de Justiție a Uniunii Europene ce a invalidat mecanismul de liber transfer de date personale între Uniunea Europeană și Statele Unite, mecanism cunoscut drept Privacy Shield. Pe scurt, cu câteva excepții, marea majoritate a transferurilor de date personale către Statele Unite au devenit ilegale. Cei de la NOYB (None Of Your Business), ONG-ul care a inițiat aceste procesele legale, au trimis multe plângeri împotriva unor site-uri care foloseau Google Analytics.
Știm ce a urmat, câteva țări au interzis explicit Google Analytics. Deciziile au relevanță europeană, drept urmare dacă cineva îți face plângere că folosești Google Analytics, well, s-ar putea să iasă nașpa.
Acum, cei de la NOYB au inițiat demersurile împotriva Facebook Pixel, operat de către META.
Facebook Pixel a devenit ilegal în UE?
Nu a devenit ci a fost dintotdeauna ilegal în UE. Doar că acum avem decizii clare ale unei autorități de protecție a datelor – cea din Austria. Facebook Pixel monitorizează excesiv persoanele pe internet și transmite datele în Statele Unite – ambele ilegale dpdv GDPR.
Ce va urma?
Păi simplu – NOYB va trimite niște sute de notificări către site-uri din toate țările Uniunii, așteptând decizii ale autorităților. Care vor veni. S-ar putea ca și site-ul operat de voi să fie vizat. Sau nu. Sau nu acum.
De aceea recomand din tot sufletul: scăpați de Facebook Pixel. Avem alte tehnologii acum, mult mai privacy-friendly, cu rezultate mult mai bune.