Tudor Galos

- The Blog of Tudor Galos -

Departamentele de resurse inumane

Ghid de supravie╚Ťuire

Articol din categoria: GDPR

De cinci ani lucrez foarte str├óns cu departamentele de resurse umane ale clien╚Ťilor mei, dar ╚Öi ale furnizorilor ╚Öi clien╚Ťilor clien╚Ťilor mei, ├«n calitate de consultant ├«n protec╚Ťia datelor. Al─âturi de colegii mei analiz─âm fluxurile de date personale, identific─âm riscurile privind protec╚Ťia datelor personale, riscuri ce pot d─âuna persoanelor afectate de prelucr─ârile acestor date, identific─âm m─âsurile tehnice ╚Öi organiza╚Ťionale ce atenueaz─â aceste riscuri, opera╚Ťionaliz─âm procesele de resurse umane, ajut─âm la transformarea digital─â a departamentului de HR ╚Öi monitoriz─âm conformitatea cu normele GDPR. Ca s─â facem bine ╚Öi temeinic aceste lucruri, lucr─âm foarte str├óns cu departamentele de resurse umane.

Există departamente de resurse umane foarte mișto.

Lucr├ónd ├«n cadrul unui cabinet de consultan╚Ť─â boutique, ne permitem s─â ne alegem clien╚Ťii cu care lucr─âm. Dac─â companiile cu care interac╚Ťion─âm ├«╚Öi trateaz─â prost angaja╚Ťii, nu vom avea ocazia s─â lucr─âm ├«mpreun─â. ├Ämi place s─â lucrez cu oameni ce au sau care vor s─â creeze o cultur─â de resurse umane potrivit─â anului 2022, ├«n care angajatul s─â se simt─â productiv, implicat, apreciat ╚Öi sus╚Ťinut s─â creasc─â. Dac─â aceste ingrediente nu exist─â, nu avem cum s─â lucr─âm bine; ╚Öi nu doar pentru c─â sunt eu foarte ÔÇ×human-orientedÔÇŁ dar ╚Öi pentru c─â o cultur─â proast─â ├«n cadrul unei companii genereaz─â pl├óngeri, solicit─âri de acces la date, solicit─âri de ╚Ötergeri, prelucr─âri de date ├«n cadrul unor comisii disciplinare etc. Pe scurt, muncim mult, prost ╚Öi degeaba. ├Än implementarea unei culturi de respectare a prelucr─ârilor de date personale, departamentul de resurse umane este cheie.

╚śi totu╚Öi, exist─â departamente de resurse inumane.

C├ónd am intrat ├«n corpora╚Ťie, ├«n 2003, nu exista departament de resurse umane local ╚Öi totul func╚Ťiona foarte bine. ├Äns─â corpora╚Ťia a crescut, au ap─ârut persoane la HR ╚Öi lucrurile s-au complicat. Problema este c─â p├ón─â ├«n 2017, c├ónd am p─âr─âsit corpora╚Ťia, nu am ├«n╚Ťeles rostul departamentului de HR; cred c─â are leg─âtur─â ╚Öi faptul c─â nimeni nu a precizat niciodat─â care este rolul acestui departament. ╚śi situa╚Ťia nu era doar ├«n corpora╚Ťia ├«n care activam ci aproape ├«n toate corpora╚Ťiile cu care am interac╚Ťionat ÔÇô cumva corpora╚Ťiile au crezut c─â rolul este un ÔÇ×givenÔÇŁ ╚Öi toat─â lumea ╚Ötie cu ce se ocup─â oamenii ─âia la HR. Nimic mai gre╚Öit ÔÇô am g─âsit pe nenum─ârate forumuri post─âri despre departamente de HR al c─âror unic rol era s─â apere compania de ac╚Ťiunile angaja╚Ťilor.

A trebuit s─â ├«ncep s─â lucrez ca partener al echipelor de resurse umane ca s─â ├«n╚Ťeleg cu adev─ârat cu ce se ocup─â aceste departamente ╚Öi fiecare rol din cadrul unor astfel de departamente. ╚śi am ├«nv─â╚Ťat c─â exist─â c├óteva criterii care diferen╚Ťiaz─â departamentele de resurse umane de departamentele de resurse inumane.

Primo: profesioniști la HR.

Multe companii angajeaz─â directori de HR ce vin din produc╚Ťie, din marketing, din v├ónz─âri sau fo╚Öti personal assistants/ exec assistants. Oameni care nu ╚Ötiu nimic despre resurse umane ╚Öi care fac direct ÔÇ×learning on the jobÔÇŁ din pozi╚Ťie de HR Executive. Pilo╚Öi, combinatori, amante sau aman╚Ťi care vin ╚Öi fac praf vie╚Ťile angaja╚Ťilor prin lipsa cuno╚Ötin╚Ťelor, a empatiei ╚Öi a experien╚Ťei. Companiile care angajeaz─â profesioni╚Öti ├«n Resurse Umane ├«n pozi╚Ťii de HR Executive trebuie s─â ├«i ╚Öi pl─âteasc─â bine ╚Öi motivat. ├Äns─â trebuie s─â treac─â peste percep╚Ťia t├ómp─â ÔÇ×HR-ul este cost center, nu profit centerÔÇŁ ÔÇô HR-ul are direct impact ├«n venituri, angaj├ónd, p─âstr├ónd ╚Öi promov├ónd talentele potrivite care s─â genereze proiecte, v├ónz─âri, produse vandabile, servicii bine g├óndite ╚Öi comunicate etc. Dac─â HR-ul nu ├«╚Öi face treaba bine, oamenii pleac─â, clien╚Ťii pleac─â dup─â oameni, cifrele dup─â clien╚Ťi.

Secondo: HR-ul v─âzut ca HED.

Eu v─âd departamentul de Resurse Umane ca un departament de Human Empathy Department. ├Än primul r├ónd oamenii de la HR trebuie s─â poat─â vorbi cu angaja╚Ťii, cu candida╚Ťii ╚Öi s─â demonstreze (nu doar s─â comunice c─â au) empatie. S─â ├«nve╚Ťe s─â asculte ╚Öi s─â fac─â ceva cu feedback-ul. Am pus mai demult o postare pe un grup de HR pe Facebook, ├«ntreb├ónd dac─â face cineva ceva cu feedback-ul angaja╚Ťilor ce pleac─â din companie, feedback dat ├«n exit interviews. Majoritatea r─âspunsurilor erau de genul ÔÇ×nu, nu avem timpÔÇŁ. ╚śtiu echipe ├«ntregi ├«ntr-un Telco ce au plecat din cauza unui manager prost, echipe ce au dat un feedback consistent, ignorat ├«n totalitate de HR. Telco-ul respectiv analizeaz─â ╚Öi acum ce dracu se ├«nt├ómpl─â cu market share-ul ╚Öi de ce ARPU-ul este ├«n continuare la p─âm├ónt. Companiile inovatoare angajeaz─â la HR oameni empatici capabili s─â recruteze, s─â p─âstreze ╚Öi s─â promoveze obiectiv talentele.

Terzo: Conformitate cu legisla╚Ťia existent─â.

Rolul nostru este s─â asigur─âm conformitatea cu GDPR a clien╚Ťilor no╚Ötri, ├«ns─â deseori ne lovim la HR de spe╚Ťe ce ╚Ťin de conformitatea cu codul muncii, cu codul fiscal sau cu alte reglement─âri din domeniile ├«n care activeaz─â clien╚Ťii. ├Än paralel, auzim scenarii de co╚Ömar la alte companii, competitori sau parteneri ai clien╚Ťilor no╚Ötri. ├Än anul 2022, nivelul de con╚Ötien╚Ť─â al angaja╚Ťilor buni a crescut exponen╚Ťial. Ace╚Ötia ├«╚Öi cunosc drepturile, cunosc legile, cunosc bine obliga╚Ťiile angajatorilor precum ╚Öi practicile din industrie. De ce? Fiindc─â vorbesc ├«ntre ei, vorbesc cu colegi ├«n pozi╚Ťii similare la alte companii, cu avoca╚Ťi, ├«ntreab─â pe net ╚Öi afl─â chestii. Nu exist─â ÔÇ×las─â c─â ne ├«n╚Ťelegem noi cu ei s─â nu ne dea ├«n g├ót c─â nu respect─âm legisla╚ŤiaÔÇŁ. S─â fim serio╚Öi, ultimele amenzi de GDPR ├«n Rom├ónia au venit c├órd pe folosirea abuziv─â a sistemelor de supraveghere video ├«n companii pentru monitorizarea activit─â╚Ťii angaja╚Ťilor. Angaja╚Ťi care s-au pl├óns. Cu ocazia controalelor s-au descoperit ╚Öi alte mizerii ╚Öi au fost chemate ╚Öi alte autorit─â╚Ťi: ITM, ANAF, CNCD etc.

Organiza╚Ťiile de resurse umane profesioniste ├«╚Öi monitorizeaz─â continuu conformitatea cu toate legile care le afecteaz─â activitatea ╚Öi investesc ├«n consultan╚Ť─â pentru ├«mbun─ât─â╚Ťirea conformit─â╚Ťii. Altfel frustreaz─â angaja╚Ťii care, a╚Ťi ghicit, vor depune sesiz─âri ╚Öi pl├óngeri.

Quarto: Transformare digital─â

├Än marea majoritatea a companiilor departamentele de HR se chinuie ├«n continuare cu unelte digitale vechi, gen fi╚Öiere Excel, liste ├«n Word cu candida╚Ťi, CV-uri transmise pe email, documente tip─ârite ╚Öi uitate etc. Din p─âcate aceste unelte vechi ├«i fac s─â devin─â neproductivi ╚Öi ├«ncetinesc semnificativ procesele de resurse umane. Cum poate un manager de HR s─â ├«n╚Ťeleag─â status quo-ul culturii organiza╚Ťionale c├ónd st─â ╚Öi semneaz─â fizic zeci de documente tip─ârite ╚Öi pierde vremea ├«n ╚Öedin╚Ťe interminabile? Exist─â unelte de automatizare a proceselor de resurse umane, de raportare, de gestiune a feedback-urilor, de solicitare a feedback-urilor 360 de la colegi, de monitorizare a performan╚Ťei, de payroll, de benefits, sisteme de applicant tracking systems, sisteme de gestiune a datelor structurate ╚Öi nestructurate. Unelte care ar permite departamentelor de resurse umane s─â ├«╚Öi fac─â treaba bine ╚Öi s─â nu piard─â vremea ├«n chestii care nu ajut─â cultura organiza╚Ťional─â a firmei.

Concluzie: HR-ul are nevoie s─â se reinventeze. ╚śi urgent.

Marea demisie din ultimii doi ani a afectat semnificativ departamentele de HR. A╚Ťi v─âzut c─â nu am men╚Ťionat nimic de hybrid work ÔÇô consider c─â acest lucru ╚Ťine de ├«ntreaga echip─â de leadership a organiza╚Ťiei, nu doar de HR. Urmeaz─â infla╚Ťia, o rea╚Öezare a economiei mondiale ╚Öi o transformare a nevoilor de baz─â umane. Oamenii pot lucra de oriunde, se pot muta u╚Öor la alte joburi, nu mai vor doar bani ╚Öi vor respect.

Pentru a ├«n╚Ťelege aceste nevoi, departamentele de resurse umane trebuie s─â se concentreze asupra ÔÇ×umanuluiÔÇŁ, nu asupra ÔÇ×resurselorÔÇŁ.

Adaug─â un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.