Tudor Galos

- The Blog of Tudor Galos -

Elemente de civilizare a maselor

Educația costă. Ghici cine plătește

Articol din categoria: Destinations

Prietenilor mei nu le venea să creadă că am plătit 8 lei pe oră parcând lângă o instituție publică unde aveam treabă, în Oradea. Da, dragii mei, 8 lei pe oră. Noile zone roșii din Oradea. Vi se pare scump? Well, think again.

Oradea era un oraș ca oricare altul din România.

Adică necivilizat. Lumea făcea ce construcții dorea, unde dorea, decora magazinele sau firmele după cum îi ducea capul, parcau pe oriunde și oricum. Cunoașteți tipologia, vizitați Bucureștiul și veți înțelege conceptul. Avem libertate, avem democrație, suntem suverani, fridăm, parcăm unde vrem și facem ce vrem!

Și a venit Bolojan și lumea nu a mai făcut ce a vrut.

Au crescut taxele și impozitele. La cei care nu își renovau casele vechi impozitele au crescut draconic (dar puteai accesa niște finanțări pentru renovarea caselor de patrimoniu. Sau puteai să degajezi din ele). Și lumea a crâcnit, a protestat dar a plătit. Și orașul a început să arate bine. Au apărut poduri noi, s-a schimbat centrul orașului, alte zone au devenit pietonale. Și orașul a început să fie admirat. Orădenii au continuat să plătească impozite și să voteze administrația Bolojan.

Însă traficul a crescut, numărul de mașini a crescut.

Așa că s-au construit parcări supraetajate. Multe, nu puține. Pentru un oraș mic ca Oradea, sunt destule parcări supraetajate. Ok, dar ca la București, au rămas goale. Așa că pasul următor, logic, a fost să se interzică pe multe străzi din centru parcarea autoturismelor. S-au păstrat parcările din jurul instituțiilor publice dar au fost declarate „zone roșii” și s-a pus limită de parcare de o oră. O oră care costă opt lei. Pe principiul că „mergi cinci minute și dai de o parcare supraetajată mai ieftină, nu fi fraier să dai 8 lei pe oră”.

Și așa se civilizează masele.

Parcarea supraetajată de la tribunal este plină. Îți poți lua abonamente de parcare să nu iei card de fiecare dată. Restul parcărilor se umplu și ele. Străzile pe care nu se mai parchează arată foarte bine, poți merge pe trotuar. Iar în „zonele roșii” găsești tot timpul loc de parcare dacă ai o urgență (și dacă îți permiți). Ce se întâmplă dacă încalci legea? Au cei de la Poliție o mașină de ridicat mașini mai rapidă ca orice am văzut altundeva. Ți-o ridică în câteva secunde, dacă ți-ai pus mașina „pă avarii” să „iau și eu un suc la ăla micu”.

Imaginați-vă acest scenariu în București.

Proteste, înjurături, cei de la televiziuni cu microfoane în botul șoferilor: „mama lor de ticăloși de hoți, suntem săraci și ne jupoaie ăștia de bani!”. Însă „să facă ceva cu traficul, să ne facă parcări!”. Există în Sectorul 1 la Străuleși o parcare multi-modală, care a fost concepută pentru ca cei ce vizitează Bucureștiul sau au treabă în București să își lase mașina acolo și de acolo să ia autobuze/ metrou. Parcarea este goală. Poate este momentul să fie umplută.

1 comentariu Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Bre, la Bucale, in zona 0, tariful pt parcare este 10/ora.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.