Datele valorează mai mult decât aurul. Pentru mulți acest lucru nu înseamnă mai nimic dar pentru antreprenori acest aspect ar trebui să fie tatuat pe mână, în loc de mizerii tribale ca să pară cool. Mi se pare incredibil cum în 2021 antreprenorii tot nu au înțeles că trebuie să își protejeze datele și că sunt ținta atât a hackerilor cât și a competitorilor lor – atât prezenți cât și viitori.
Cum adică viitori competitori?
Păi să luăm cazul Amazon. Eu am fost prin primul sau al doilea val de amazonieni. Am avut produs pe Amazon în vremurile când lumea abia începea să înțeleagă ce este aia comerț online. Am stat nopți întregi să citesc pe forumuri, pe grupuri de Facebook, cărți pentru a înțelege cum funcționează modelul de marketplace al Amazonului. Încă de atunci, de acum 7-8 ani, ne-am prins că ceva nu este în regulă. Erau perioade când vindeam foarte bine, perioade când nu vindeam nimic. Și nu că eu nu vindeam nimic, NIMENI nu vindea mai nimic. Era clar că cineva făcea ceva prin platformă. Acum toată lumea știe că Amazon a copiat produse ale seller-ilor și că le-a alterat rezultatele căutărilor pentru a-și promova propriile produse copiate. Practic Amazon s-a jucat de-a partenerul dar a devenit competitor pentru proprii parteneri.
Și în România avem eroii noștri.
EMAG a fost prins cu ocaua mică și a luat o amendă de 6,7 milioane EUR. Mulți vor spune că amenda este imensă însă credeți-mă este infimă față de valoarea datelor colectate și a experienței câștigate. Este interesant de analizat și lansarea Freshful by EMAG, fix cu produsele vândute prin platformele EMAG și Tazz by EMAG. Mulți parteneri au vândut și vând produse de băcănie, alimentare, etc prin aceste platforme și s-au trezit competiționați chiar de către partenerii lor. O fi folosit Freshful datele EMAG și pe cele din Tazz? Măcar pe cele din conturile EMAG care funcționează pe toate trei platformele? Greu de demonstrat, greu de analizat, și greu de probat în instanță că ar putea fi vorba de concurență neloială.
Nu doar platformele fac aceste jocuri.
Mă îngrozesc cât de ușor oamenii își cedează datele unor platforme ce livrează „fericire”. Platforme de CRM online „gratuite” sau „ieftine”, ERP-uri online, aplicații de facturare online, platforme de magazine online, etc. Și când nu își încredințează datele acestor platforme, pun cookie-uri și scripturi pe site-urile proprii care monitorizează comportamentul utilizatorilor pentru a „îmbunătăți” experiența acestora. Scripturi care înregistrau nu doar tot ce utilizatorul face pe site ci și toate datele utilizatorului, inclusiv cele de cont. Platforme ce ofereau „optimizarea procesului de vânzare” prin intermediul unui algoritm de AI care „învăța” să facă upsell/ cross-sell. Pe scurt, dacă ai un magazin de nișă, înveți algoritmul de AI să te competiționeze eficient. Bun business, nu?
Cum ne protejăm totuși datele?
În primul rând citim termenii și condițiile, detaliile contractuale și anexele de protecție a datelor cu caracter personal. Dacă o platformă este „persoană împuternicită” (data processor în engleză), atunci trebuie să garanteze separarea logică a datelor „operatorului” de alte date. Nu se poate „atinge” de ele decât în scop de suport, securitate, etc. Chestii pentru care este mandatat de către operator. Dacă este „operator asociat” (joint data controller în engleză), atunci trebuie clarificat exact ce date prelucrează în calitate de operator, cu ce scopuri și cu ce temeiuri legale. Am scris aici un articol mai documentat cu exemple. Long story short, înainte să semnați ceva cu o platformă, CITIȚI CE SEMNAȚI! S-ar putea să pierdeți controlul datelor și apoi partenerul vostru să vă dea o competiție de să nu știți cum vă cheamă.