Încă de anul trecut a început jălania legată de stocurile prea mici de PS5 din piață, de comenzile ce nu puteau fi onorate dar și de ofertele speciale cu prețuri piperate create de fel de fel de oportuniști care s-au prins că e rost de făcut bani.
Drama continuă.
Am râs bine zilele astea când am văzut două articole ce băteau obrazul celor de la EMAG (ba chiar și celor de la Conversion) fiindcă promovează ofertele unor vendori din platforma EMAG Marketplace, oferte de Playstation 5 la prețuri aproape duble față de cele recomandate de către producător (și am să subliniez acest termen – recomandate). Cu un elan proletar burghezilor de la EMAG li s-a reproșat că fac profit (ce crimă odioasă!) pe spatele bieților clienți români care nu pot supraviețui fără un PS5 decent în casă.
Prețul corect.
Aud în piața din România acest termen total greșit, „prețul corect”. Prețul poate fi greșit doar dacă cineva îl afișează greșit – în rest, prețul întotdeauna este corect. Asta cu „prețul corect” este o reminiscență din comunism când toți trebuia să fim săraci și lipsiți de bunuri. Warren Buffet a spus așa: „prețul este ceea ce plătești, valoarea este ceea ce obții”. Dacă ești pregătit să plătești 2x preț producător pentru ceva de care ai nevoie, acela este prețul „corect”.
Haiducii în retail-ul de România versus realitatea crudă.
Bineînțeles că retail-ul de România este plin de haiduci și de măgării. Doar că faza cu Playstation 5 nu este una din ele. Da, campaniile de lansare de PS5 cu „tombole” de câștigători și alte haiducii trebuiau sancționate de către producător, în speță Sony, doar că nici Sony nu este prost și știe că mâine pot să dispară toate achizițiile Sony de la un retailer pe o perioadă de trei luni. Și nu de alta, dar marginea nu se face pe PS5. Așa că au tăcut respectuos. Însă producătorul se confruntă cu o problemă cu care se confruntă toată industria: criza de microchip-uri. Și nu ne așteptăm ca această criză să treacă în curând; fabrici de mașini se închid, producția de televizoare, computere, servere încetinește, prețurile cresc odată ce cererea crește și oferta nu poate ține pasul cu cererea. Pe scurt, producția PS5 nu are cum să țină pasul cu cererea.
Marginile producătorului nu se fac pe console.
Timp de peste 10 ani am încercat, alături de colegii mei din corporație, să aducem oficial XBOX în România. Am colaborat cu UBISOFT la niște lansări de jocuri, am participat la diverse activități de marketing făcute de retaileri cu XBOX, am dat sfaturi, am luat input de la presa de gaming și de la influencerii de gaming. A fost cea mai frustrantă experiență însă un lucru clar am învățat: pentru producătorii de console aparatul în sine este un „socket” de revenue pentru jocurile first, second și third party. Degeaba piața din România arăta foarte bine din punct de vedere console atâta timp cât ceea ce contează este achiziția de jocuri. Da, în ultimii 7-8 ani lucrurile s-au schimbat radical și România a devenit o piață puternică de gaming, cu creșteri semnificative și nu înțeleg decizia producătorului de a nu oferi suport full pentru România. Dar divaghez, ideea este că pentru producător consola este un mijloc – i se rupe de cine o vinde și unde o vinde. Contează să fie vândută, marginea oricum este infimă.
Cerere vs ofertă.
Prețul potrivit (nu corect) este cea mai mare valoare monetară pe care un client este pregătit să o plătească pentru un produs sau un serviciu. În cazul PS5, dacă ofertele acelea cu prețuri 2x nu dispar din EMAG cel mai probabil ele convertesc. Da, EMAG își ia un procent din vânzare și bine face! Da, Conversion ajută la promovarea acestor echipamente ȘI BINE FACE! PS5 nu este un produs critic, gen ulei, orez, făină, măști sanitare, dezinfectante fără de care să nu poți trăi. Poți trăi foarte bine fără PS5! Nu vrei să îl cumperi, NU ÎL CUMPERI!
Concluzie.
EMAG face bine că promovează ofertele vendorilor de Playstation 5. Da, trebuie să se asigure că produsele sunt de calitate, că vendorii respectă toate condițiile, că garanția poate fi operată etc. În rest este cancan.
5 comentarii Adaugă comentariu
Salut!
La românește zicem marjă de profit (vezi manualul de economie de clasa a 11-a). Margine ai tu la capul ăla pătrat.
Atât.
Puteai sa-ti închei părerea după paranteza, nu e necesar să jignesti. Sau te-a ofticat faptul că nu îți poți vinde consola pe Olx cu 4000 de Ron?
Cetățene Honorius, felicitări pentru comentariul tău relevant. Fie ca experiența ta în navigarea pe Internet să fie la fel de relevantă.
Pai stai putin, li se rupe de cine cumpara si vinde consola ca focusul principal e pe jocuri. Dar cand consolele sunt cumparate si doar stau pentru ca nu da nimeni pretul dublu sau triplu atunci nu ii afecteaza?
Salutare, sunt gamer de aproximativ 23 de ani si pe mine ma afecteaza foarte tare aceasta problema, am banii necesari dar nu as da atat pentru o consola. Norocul meu este ca in 2020 mi-am facut un upgrade major la pc, fix pana cand sa explodeze preturile la placile video, console etc. Ca un fraier mi-am vandut consola ps4 pro cu scopul sa imi cumpar PS5 si surpriza pe internet erau doar consolele ps5 scalper edition.
In acest moment astept, am pe ce sa ma joc, problema este ca am crescut cu PS si nintendo si imi plac consolele, nu doar pc-ul. Nu pot sa platesc unei mizerii de om fara scrupule pretul umflat pe care il cere. Sper sa se termine aceasta criza si preturile sa revina la normal, exista si posibilitatea in care preturile marite raman si o luam de malineanu! Am sunat la Sony, dar degeaba!