Observ că iar au început caftelile și arătatul de degete către firmele ce se plâng de faptul că noile reglementări îi obligă să închidă interioarele restaurantelor, a barurilor, săli de cinema etc. Și că deja tot acest ciclu închide – deschide, deschide – închide duce la faliment după faliment după faliment. Duce la dezastru economic în ciuda tuturor promisiunilor guvernamentale.
Drept urmare, pentru analfabeții funcțional care se fac că nu înțeleg frustrările antreprenorilor nevoiți să își închidă business-urile din nou, câteva explicații economice de bun simț. Din partea unui antreprenor.
Nu poți închide un restaurant de pe o zi pe alta. Un restaurant nu este o mașină pe care o pornești – dai de mâncare, o oprești – nu mai dai de mâncare. La fel și pentru bar, cinematograf, etc. Nu așa merg lucrurile… Există chirii, există materie primă (chestii perisabile, gen carne, legume, fructe – bănui că nu vreți să mâncați semi-preparate încălzite la microunde, nu?), există salarii, există taxe. Așa zisele măsuri compensatorii nu au compensat mai nimic – cei care au primit bani s-au trezit cu controale, cei care au deschis când au avut voie s-au trezit cu controale. Mă rog, ăia fraieri, cei cu spatele potrivit au organizat petreceri, au dansat etc. Nu au respectat nicio măsură de prevenție.
Veți spune „dar de ce nu se concentrează barurile și restaurantele să livreze prin Glovo, Tazz etc?”. Păi simplu: fiindcă toate aceste comenzi nu compensează business-ul pierdut și toate aceste firme iau enorm de mult din fiecare comandă. Restaurantele abia își acoperă costurile de materii prime din aceste comenzi, salariile și taxele duc balanța firmei direct în pierderi.
De asemenea, redeschiderea unui restaurant/ bar/ cinematograf aduce noi cheltuieli. Cheltuieli cu curățenia, materia primă, diverse autorizații și promovarea – nu mai există flow-ul organic care exista de dinainte de închidere, nu te mai poți baza pe o anumită inerție. Și ca să deschizi ca apoi din nou să închizi – mai bine ții totul închis până când trece urgia.
Din păcate mulți angajați au fost trimiși în șomaj și multe firme ce ofereau servicii în HORECA, evenimente și transport s-au trezit cu business-ul făcut ferfeniță. Și au rămas fără profit, fără venituri și implicit nu au mai avut bani să plătească taxe, impozite (iar noile taxe – care noi taxe?).
Și aici este problema – cineva sau CEVA trebuie să compenseze aceste pierderi economice. Banii de la UE sunt greu de accesat și ei nu vin să ajute firmele aflate în rahat. Cineva va prelua „încărcarea” suplimentară – taxe, impozite, șomaj.
Și acel „cineva” dragi cititori suntem noi. Pe scurt, eu și voi. Orice șomer intrat în sistem pune presiune pe noi. Orice firmă intrată în faliment pune presiune tot pe noi. Cineva trebuie să plătească salariile angajaților din sectorul public, investițiile Statului și șomajul. Și acel cineva vă asigur că nu este UE – suntem noi.
Deci înainte să începeți să comentați că de ce protestează HORECA, transport, etc încercați să înțelegeți și punctul lor de vedere. S-au trezit cu business-urile închise fără a exista programe reale de întrajutorare. Și acum din nou li se cere să închidă. Unii fac alte chestii, alții închid cu totul. Factura, însă, o plătim cu toții.
Notă pentru analfabeții ăia hardcore: a nu se înțelege niciodată că cineva ar instiga la nerespectarea măsurilor de prevenție. Nu! Se dorește doar suport pentru ca niște ramuri importante ale economiei să supraviețuiască.
9 comentarii Adaugă comentariu
Câte entități, din „industria” HoReCa, au angajați cu carte de muncă, nu la negru/gri?
Marea majoritate.
De acord ca e total cretin ce fac astia, dar nu am inteles ceva: de ce nimeni dar NIMENI din Horeca nu a contestat NIMIC in justitie pana acum? Asta nu o inteleg nici decedat, jur.
And that, my friend, is the real question
Faptul ca nu ai auzit nu semnifica faptul ca nu s-a contestat. In multe judete deciziile CJSU au fost desfiintate, dar deja era prea tarziu fiindca acele decizii se refac lunar si pana sa anulezi una in instanta, se adopta o noua hotarare CJSU.
In realitate, sistemul de contestare in justitie a hotararilor CNSU si CJSU a devenit inutil.
Aș adăuga un lucru – platformele de gen Glovo nu au fost gândite pentru astfel de contexte, în care toate restaurantele dintr-o țară să se bazeze pe rețeaua lor. Sunt, pur și simplu, prea mici pentru amploarea piețelor.
Sper ca e clar pentru toata lumea scenariu:
Statul protector: „Gata baieti, va lasam sa deschideti pe bune, i-am vaccinat pe toti, hai munciti acum 10x sa ne platiti taxe.”
Antreprenorii romani aka incapabilii, mizerabilii etc.: „A nuu, multumim. E ok, noi am submis deja insolventa.”
Zoso: „Hooo jegosilor, nu stiti sa faceti business, berea rece, etc. Nu e hatereala daca spui adevarul.”
E evident ca nimeni nu intelege tsunamiul care vine. Au deschis cutia pandorei. Normal ca angajatii striga „lockdown, protectie, lucru putin”. E frumos sa o freci un an pe banul altuia si deja s-au cam obisnuit, ar mai merge unul.
Inchizi businessul dependent de statul protector, te apuci de businessuri virtuale, angajezi remote, companii deschise prin estonia. Spalati-va pe cap. Ati vrut comunism, ati vrut lockdown. Luati lockdown, bateti-va pe umere si scuipati seminte pe blogul lui zoso si cetin, luati cu facebook. E ok, o sa fie bine. O sa deschida altii businessuri noi si mai bune, asa a zis zoso, asa va fi, o sa curga lapte si miere.
Hai sa reclamam un pic pe aia care au tinut petreceri gen Nuba, Bamboo si care au mai fost smecheri.
Hai sa umplem pagina de fb a politiei romane cu poze de acolo, ca multi s-au laudat, pana nu mai pot baga sub pres.
Hai cu pozele alea la Digi24 si ProTV pana se face reportaj si nu se mai poate ignora.