Ați auzit astăzi de faptul că multe firme le vor permite angajaților să lucreze de acasă, în condițiile în care epidemia de COVID-19 încă nu este ținută sub control. Este de asemenea una din măsurile organizaționale necesare pentru a asigura continuitatea afacerii (business continuity plan) și protecția datelor organizației. Dacă până acum nu ați implementat „work-from-home”, mai jos găsiți detaliată o structură de costuri asociată acestei măsuri. Din start vă spun că niciuna din măsurile de mai jos nu folosește sisteme (hardware sau software) consumer, deoarece acestea nu sunt protejate și veți cădea rapid pradă răufăcătorilor din online dacă le folosiți în scopuri de business.
Hardware:
- Laptop
business cu Windows 10 Pro, Macbook Pro (nu Air); cost: de la 3000 lei + TVA.
- La laptopuri puteți lua în considerare și ofertele refurbished de laptop-uri business.
- Asigurați-vă că laptop-ul Windows are microchip TPM pe placa de bază pentru a activa facilitatea Bitlocker – criptarea integrală a hard-disk-ului.
- La laptopurile Macbook Pro activați facilitatea FileVault.
- Telefon
minim iPhone 8/ Android mid-high range din 2018 încoace; cost: de la 500 lei +
TVA
- Asigurați-vă că accesul la dispozitiv se face cu parolă – nu PIN, nu gesturi pe ecran – sau cu amprentă.
Software:
- Administrare
device-uri:
- Active Directory – cel mai bun software server de Identity Management și aplicare politici la nivel de utilizatori sau grupuri de utilizatori. Fie instalat pe Domain Controller-ul organizației (la sediu), fie în cloud – Azure Active Directory. Astăzi, Microsoft are o promoție excelentă, 12 luni gratuitate la folosirea Azure Active Directory. Apoi fie cumpărați un serviciu Microsoft, fie Office 365, fie independent (dar nu recomand la ce prețuri sunt).
- Opțional:
un software server de Mobile Device Management pentru gestiunea avansată a
tuturor dispozitivelor, inclusiv telefoane. Aici vă prezint trei soluții:
- Windows Intune de la Microsoft. De la 7,4 EUR + TVA pe lună.
- Samsung Knox de la Samsung. De la 24 EUR + TVA pe an (gestionează inclusiv ceasurile smart).
- Endpoint Management de la Google. Inclus în G Suite for Business (vezi mai jos)
- Comunicare
și conectivitate:
- Soluții de meeting-uri online: Microsoft Teams (cu o versiune gratuită), Zoom (cu o versiune gratuită), Cisco Webex (cu o versiune gratuită), BlueJeans (de la 20 EUR/gazdă/lună, +TVA), Google Hangouts Meet (inclus în G Suite for Business).
- Productivitate
- (opțiunea
1) Microsoft Office. Aici avem două versiuni: versiunea online și versiunea instalată.
Pentru versiunea online (interfață web ce replică comportamentul aplicațiilor
Office) avem Office
365 Business Essentials de la 5 EUR/user/lună (+TVA). Pentru versiunea instalată
avem Office
365 Business Premium de la 12.6 EUR/user/lună (+TVA). Pe ultima o
folosesc și eu. Ce avem incluse în ambele:
- Cont email de 50 GB și adresă de domeniu de e-mail particularizată.
- Microsoft Teams.
- Aplicațiile Office (online sau offline, depinde de abonament): Outlook, Word, Excel, PowerPoint, OneNote (plus Access și Publisher doar pentru PC).
- 1 TB de spațiu de stocare în cloud OneDrive.
- Conferințe video și întâlniri online pentru până la 250 de participanți.
- Suport nonstop prin telefon sau web de la Microsoft.
- (opțiunea
2) G Suite for business. G Suite este suita de business pentru aplicațiile de productivitate de la Google. Aici recomand doar versiunea
Business, preț 10 EUR/ utilizator/ lună (+TVA) nu Basic deoarece nu conține
niște facilități cheie de securitate. Ce conține versiunea Business recomandată
de către mine:
- Cont email de 1TB și adresă de domeniu de e-mail particularizată.
- 1 TB de spațiu de stocare în Drive (partajat cu email-ul).
- Hangouts Chat & Meet (cu până la 150 de participanți).
- Aplicațiile Docs, Sheets, Slides, Forms, Sites (website builder), Keep (notițe).
- Cloud Search.
- Suport nonstop prin telefon sau web de la Google.
- Politici de arhivare și retenție pentru email-uri și chat.
- Stabilirea regiunilor pentru stocarea datelor.
- Acces control cu chei de securitate.
- Advanced Protection Program
- Vault: retenție, arhivare, căutare date
- eDiscovery pentru e-mail-uri, chat, fișiere
- Rapoarte de audit la nivel de utilizator
- Endpoint Management – gestiunea flotei de telefoane.
- (opțiunea
1) Microsoft Office. Aici avem două versiuni: versiunea online și versiunea instalată.
Pentru versiunea online (interfață web ce replică comportamentul aplicațiilor
Office) avem Office
365 Business Essentials de la 5 EUR/user/lună (+TVA). Pentru versiunea instalată
avem Office
365 Business Premium de la 12.6 EUR/user/lună (+TVA). Pe ultima o
folosesc și eu. Ce avem incluse în ambele:
Training:
- Din păcate nu există multe training-uri online pentru securitatea personală și a bunurilor organizației atunci când lucrezi de acasă.
- O bună referință este acest document Train-The-Trainer de la ENISA (instituția Uniunii Europene care se ocupă cu securitatea informațională) care explică unui trainer (și implicit unui utilizator obișnuit) ce să povestească la un training de securitate pentru work-from-home. E gratuit.
Deoarece este un subiect de interes, revin eu cu un webinar despre opțiunile de work-from-home, inclusiv training-uri și măsuri de bază de securitate pentru protecția personală și a bunurilor organizației.
6 comentarii Adaugă comentariu
Unde ai găsit iPhone 8 cu 500 de lei, ca vreau și eu unul!
Super util, Tudor! 👏
Tudor, dacă ești vită și ai obiceiuri de lucru defectuoase, nici cel mai business class hardware nu te va proteja.
Asta referitor la ce ai zis „nu folosește sisteme (hardware sau software) consumer, deoarece acestea nu sunt protejate și veți cădea rapid pradă răufăcătorilor din online dacă le folosiți în scopuri de business.”
@ATTILA – un hardware business class are niste facilitati de securitate pe care organizatia le poate folosi si sa te protejeze, chiar daca ai obiceiuri defectuoase.
@Tudor – util ghidul. As mai adauga ceva – asigurati-va ca aveti un spatiu dedicat pentru lucru acasa, nu lucrati din pat/de pe canapea cu ochii la TV.
Legat de munca de acasa, ofer acces gratuit la cursul Health and Safety for Freelancers and Digital Nomads persoanelor interesate de cum sa isi seteze spatiul de lucru in mod ergonomic cand lucreaza de acasa
👉 http://tiny.cc/kz82kz
Linkul este activ 3 zile(10-13 martie 2020) și ofera acces gratuit unui număr nelimitat de înscrieri