Tudor Galos

- The Blog of Tudor Galos -

Creștem prețurile?

Costurile cresc, ce facem cu prețurile?

Articol din categoria: GDPR

La compania unde prestez am avut discuții înfierbântate legate de costurile pe care compania le are și de veniturile care ar trebui să crească pentru a putea livra marginile și bineînțeles, taxele către statul minunat în care această companie activează.

Inflația double-digit afectează absolut toate industriile.

Prețul utilităților și taxele au crescut. În plină inflație, Guvernul României a găsit de cale să crească taxele și a anunțat deja intenția de a le crește din nou, parcă pentru a alimenta inflația. Ca să îndulcească reacția mediului de business, Guvernul promite o cascadă de bani din fonduri europene și din PNRR, proiecte de modernizare, de infrastructură, de digitalizare. Însă și acești bani sunt bani proveniți din taxarea companiilor și a cetățenilor europeni, drept urmare este clar că taxarea nu va merge decât în sus în anii următori.

Au crescut prețurile la alimente, la servicii, la echipamente, la absolut tot. Orice creștere de prețuri generează un val de creșteri în serviciile asociate și în produsele derivate. Prețurile materiilor de bază în construcții au crescut, implicit orice spațiu – de birouri, de locuit, de producție sau de depozitare – va costa mai scump.

Inflația va mai dura câțiva ani buni.

Nu puneți botul la textele cu „rata inflației a scăzut”. Scăderea ratei de inflație înseamnă că prețurile nu mai cresc atât de repede, dar ele tot cresc. Oricum ai lua-o, orice business are bugetul grav afectat de presiunea costurilor. Ca să o reduci, ai fix trei direcții:

  • Scazi costurile.
  • Crești prețurile.
  • Crești producția/ vânzarea/ munca.

Scădem costurile?

Scăderea costurilor se poate face prin digitalizare, automatizare, eficientizare și reducerea costurilor. În timp ce primele trei au efecte benefice, ultima are efecte dezastruoase pentru industriile conexe business-ului tău. Aceste industrii conexe vor da afară oameni, care vor ajunge șomeri dacă nu își găsesc de lucru și care vor fi susținuți tot de cei care produc – adică creșteri de taxe.

Din păcate, la companie suntem cam automatizați și lucrăm extrem de eficient. Mai pot fi unele chestii îmbunătățite, însă scăderea costurilor ar fi absolut marginală. Nu am cum să tai cheltuielile de abonamente software fiindcă business-ul se bazează pe ele, nu am cum să tai utilitățile, nu am cum să tai training-urile, nu am cum să tai deplasările de business (lucrăm 80% online, 20% on-prem). Deci nu, nu avem cum să scădem costurile…

Creștem prețurile?

M-am tot gândit la acest aspect și privind poziția pe care o avem în piață, clientela, maturitatea și profilul echipei, am putea să încercăm acest lucru. Am avea desigur clienți nemulțumiți, clienți pe care i-am pierde, dar probabil efectul ar fi pozitiv pe termen scurt. Pe termen lung ar fi o mutare foarte, foarte proastă. Deoarece nu am face decât să devenim pioni și combustibil pentru inflație. Dacă ne creștem prețurile cu toții nu facem decât să alimentăm inflația și efectiv nu am ajunge niciunde. Am mai discutat cu câteva firme de consultanță ce gândesc fix ca mine – nu este momentul să creștem acum prețurile, nu este cinstit, nu este etic. Deci nu, nu avem cum să creștem prețurile…

Creștem munca și implicit vânzarea?

Cred că este singura direcție pe care o putem alege. Eu sunt pregătit să muncesc mai mult, să trag mai tare, să pun mai mult carbon în ce fac fiindcă trebuie. Este datoria mea. Colegii mei cred la fel și împreună vom reuși să trecem de această perioadă. Văd oameni dați afară, colaborări încheiate, tăieri de costuri – istoria ne demonstrează că aceste lucruri nu aduc multe efecte pozitive. Da, îți rezolvă KPI-urile trimestriale și poate bi-anuale, dar vine apoi și bounce-ul. Nu mă credeți? Cei care și-au pierdut bagajele, au stat la cozi de ore în aeroporturi și au pierdut conexiunile de zboruri înțeleg foarte bine efectul produs de concedierile făcute de aeroporturi, de operatorii de handling și de companiile aeriene în pandemie. Posturi rămase libere pe care nu s-a înghesuit nici dracu să le ocupe.

Munca susținută din prima lună deja a produs efecte benefice și sunt încrezător în viitor. Cine face predicții acum le face degeaba, efectiv nu ai cum să modelezi efectele financiare ale acestei perioade, sunt prea mulți factori ce influențează economiile.

Deci, la muncă! Muncim și răzbim, muncim și producem, muncim și plătim taxe.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.