Tudor Galos

- The Blog of Tudor Galos -

Cum călătorești simplu spre Londra și înapoi

Chestii simple care să vă ajute să aveți o experiență plăcută

Articol din categoria: Travelogue

De când Marea Britanie a ieșit din UE lucrurile s-au complicat brusc și pentru britanicii care vin în UE dar și pentru europenii care sosesc în Marea Britanie. Ca om care a călătorit în câteva țări, încă de pe vremea când țări precum Germania, Italia sau Franța cereau românilor viză, m-am pregătit sufletește pentru ce este mai rău. Nu a fost cazul, dar pregătirile mele m-au ajutat să am o experiență plăcută și rapidă.

În plus, știam din călătoriile către State că Border Control pot fi destul de duri și de exigenți așa că m-am pregătit temeinic. Să vedem cum.

Green, Amber, Red.

În primul rând, trebuie să înțelegem că Marea Britanie a clasificat toate țările din lume în trei categorii: Green, Amber, Red. Fiecare din aceste categorii are niște condiții specifice. Călătorii care sosesc din una din țările listate în aceste categorii trebuie să știe bine ce condiții trebuie să întrunească cu mult timp înainte de a călători. Greșelile nu sunt tolerate. La ora la care scriu acest articol, cei care vin din țările Green trebuie să aibă un test COVID făcut cu 72h înainte de zbor, să aibă rezervat un test de „a doua zi” în Marea Britanie și să completeze PLF. Cei care vin din țările Amber trebuie în plus să aibă schema de vaccin anti-COVID completă sau să rezerve și un test de ziua 8. Dacă ești în zona Red mai bine nu călătorești că intri direct în carantină. Va mai trebui să completați un Passenger Locator Form (PLF). PLF-ul se completează cu 48h înainte de zbor și trebuie să știți codul rezervării testului de a doua zi căci se introduce pe PLF.

La ora la care scriu acest articol, România este în Green. Însă documentați-vă atent ca să nu care cumva să se schimbe clasificarea României între momentul în care rezervați biletul de avion și călătorie.

Rezervarea de zbor.

Am călătorit cu British Airways pe Heathrow. Din experiență vă spun că pasagerii ce sosesc de pe zboruri ale unor companii „locale” sunt tratați ceva mai bine. Pasagerii Delta Airlines în Atlanta, Air France în Paris, KLM în Amsterdam etc – au beneficiat de un tratament ceva mai bun. De ce? Fiindcă personalul aeroportului are încredere în angajații acelei companii, chiar dacă ei lucrează peste hotare. În cazul de față, nimeni nu mi-a mai verificat PLF-ul sau alte documente, doar pașaportul. Și totul a mers foarte, foarte repede.

Când vă faceți rezervarea de zbor asigurați-vă că știți unde veți sta. Hotel, pensiune, prieteni, aveți adresa pregătită. Fiindcă va trebui să o introduceți în PLF.

Pregătirile de călătorie.

Fiind român, văzând români rejectați la Border Control în diverse țări europene acum mulți ani și la intrarea în Statele Unite cam de fiecare dată când am zburat acolo, întotdeauna m-am pregătit temeinic. Întrebările la care trebuie să aveți răspuns sunt: „ce cauți aici?”, „unde stai?”, „când pleci?”, „dovedește răspunsurile tale”. Drept urmare mi-am tipărit invitația la Big Data LDN unde eram speaker, rezervarea de pe Booking și itinerariul de întoarcere. Asta am făcut-o de fiecare dată când am zburat în State – cel puțin o dată din ce îmi amintesc mi-a fost cerut să dovedesc faptul că mergeam la o conferință Microsoft, noroc că nu a trebuit să deschid laptop-ul.

Cu 72h înainte de a călători.

Verificăm faptul că România mai este în Green list. Facem test COVID – eu am făcut un test PCR ca să fiu sigur că sunt OK înainte de zbor. Odată rezultatul sosit, facem o rezervare la un centru de testare COVID din Marea Britanie. Atenție! Nu poți completa PLF-ul fără codul valabil primit în urma rezervării (și a plății). Rezervarea se poate face în oricare din zilele zero (ziua aterizării), ziua 1 și ziua 2. Eu am ales ziua 1 că am aterizat aproape de miezul nopții, însă trebuie să știți că vă puteți rezerva un test chiar în incinta aeroportului la sosiri. Din păcate la ora aterizării mele centrul era clar închis așa că am rezervat la o clinică în Londra.

Cu 48h înainte de a călători.

Verificăm că România mai este în Green list (nu exagerez, verifici zilnic). Completăm PLF-ul la link-ul de mai sus. Tipărim PLF-ul.

Cu 24h înainte de a călători.

Ne apucăm de tipărit. Tipărim așa:

• Certificatul COVID european care atestă că avem schema completă de vaccinare (ajută la check-in, vedem imediat).
  • Testul COVID negativ din țară.
  • Formularul PLF.
  • Rezervarea la testul COVID de a doua zi (opțional).
  • Confirmarea rezervării la hotel sau la pensiune (opțional).
  • Itinerariul de întoarcere (opțional).
  • Motivul călătoriei (opțional).

Ce este opțional aș spune că ajută.

În ziua călătoriei.

Sosim la timp la aeroport pentru a fi printre primii la check-in. De ce? Fiindcă mai bine aștepți pe scaun în bar la plecări, după ce ai trecut de controale decât la coada unde sunt verificate toate documentele idioților care le-au greșit. Nu subestimați nivelul de analfabetism funcțional, mulți nu aveau documentele în regulă la check-in. Eu am fost primul la check-in și mi s-au verificat atent toate documentele și am fost întrebat de certificatul COVID european. L-am arătat. All good. Am trecut de border control în România super-rapid. Cu totul, în 10 minute de la check-in eram la poartă deja. M-am pus la lounge și am așteptat să vină momentul îmbarcării.

În Anglia.

Am ieșit rapid din avion, am avut norocul să nu fie coadă la border control. Din ce am înțeles de la o prietenă dacă ai pașaport biometric treci prin aparate, deși acolo scria că sunt doar pentru US, Australia, Noua Zeelandă etc, mai puțin UE. Poate nu am văzut bine. Eu am trecut clasic, cu ofițer care mi-a verificat pașaportul și care m-a întrebat ce caut în UK; nu a fost nevoie să dovedesc, m-a lăsat să trec. De la aterizare la preluat bagajul a durat 30 de minute.

A doua zi m-am dus să îmi fac testul COVID (tot PCR), mi s-a părut totul o bătaie de joc, mi s-a luat din vârf de nas și de sub limbă niște samples, seara eram declarat negativ.

Întoarcerea.

Marea Britanie este pe lista țărilor roșii, deci este bine să ai certificatul COVID european la tine. La Heathrow am trecut prin check-in și controale cam în 15 minute (din nou, veniți cu ceva timp înainte) – este fantastic cât de automatizate sunt sistemele British Airways. Am așteptat cuminte zborul la lounge, că sosisem chiar cu prea mult timp înainte (5h).

În România.

La intrarea în România ai două culoare: cu certificat COVID, fără certificat COVID. Cei fără certificat completau de zor ceva, eu am trecut ca prin brânză, am arătat certificatul și dus am fost. Cu totul, de la aterizare la UBER a durat 40 de minute că am așteptat mult după bagaje, se mișcă Menzies de rup norma.

Pe scurt, dacă te pregătești din timp, nu ai niciun stres legat de modul în care călătorești. Ignorați tâmpeniile de la TV cu oamenii revoltați din aeroporturi, sunt produse ale media britanice și românești. Nu este deloc așa, mergeți pe teste PCR, pe certificatul european COVID (care deși este opțional vă ajută să treceți ca prin brânză), tipăriți tot ce vă trece prin cap și totul va fi bine.

1 comentariu Adaugă comentariu

1. Excelent scris!
    Trei precizari:
    Din 4 octombrie se schimba regulile in UK. In bine!
    La Heathrow cu pasaport biometric poti folosi portile automate. Detalii la https://adevarul.ro/blogs/vasile.baltac
    La Otopeni exista culoare. Verde, Galben-Rosu. Prin Galben-Rosu intri si daca esti vaccinat, dar nu cu certificat UE. Completezi formularul de caramtina, dar DSP verifica tara si tipul de vaccin si iti da dovada de exceptat la carantina.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.