Tudor Galos

- The Blog of Tudor Galos -

Cum salvăm litoralul românesc

De sine însuși

Articol din categoria: HORECA

Am fost vineri la un eveniment la Mamaia, VIN la mare, la Complex Diplomatic Mamaia, organizat de către Elena Luiza Oprea de la Dolphin Travel & Events, în colaborare cu Organizația de Management al Destinației Județului Constanța și Organizația de Management al Destinației Mamaia-Constanța (o să vedeți că această ultimă informație are sens la un moment dat).

Scopul acestui eveniment a fost de a strânge cât mai mulți specialiști din HORECA pentru a găsi soluții de creștere a turismului pe litoralul românesc. Au fost prezente și 10 crame din cele 35 existente în Dobrogea, cu sortimente unice ambalate profesionist. Apropo, asta mi-a plăcut mult de tot, nu mai vedem mizeriile alea de sticle comuniste cu ambalaje infecte, vedem sticle proiectate pentru sortimente diferite, etichete cu un design profesionist, lucruri ce demonstrează o schimbare de atitudine. Dar revenim la ele.

Au existat două paneluri, unul de specialiști ai industriei, altul de specialiști în tehnologie și în date. Scopul: să găsim soluții de „salvare” a litoralului românesc, cu focus pe Mamaia. Sper că v-am captat atenția, urmează să vă și enervez.

Primul panel a fost format din:

  • George Mandilă – Președinte O.M.D. Mamaia-Constanta;
  • Dragoș Anastasiu – Președinte Grup Eurolines & Investitor;
  • Radu Savopol – Presedinte H.O.R.A. si Co-Fondator Lantul de Cafenele 5 to Go
  • Sebastian Puznava – Presedinte Patronatul Marea & Director Complex Victoria

Nu trecuseră 5 minute când dl Anastasiu a pus problemele „pe masă” – lipsa oricărei viziuni asupra litoralului, lipsa investițiilor, haos total. Și statul și mediul privat, lipsă totală de profesionalism. Fără KPIs, nu se măsoară absolut nimic. Așa că dl Mandilă s-a simțit atacat și a intrat în detalii. Detaliile:

  • Nu sunt bani, dar se încearcă activități gen adus delegație de 51 de participanți, bloggeri de travel, reprezentanți distribuție, tur-operatori etc să vadă Dobrogea. Nimic despre așteptări, măsurători, KPIs, nimic.
  • La întrebarea ce să facă străinii în Mamaia: OMD propune tururi ale mănăstirilor, urmate de prânz rustic și program folcloric. Dacă face așa ceva, milioane de turiști vor năvăli, cu siguranță.
  • Întrebarea moderatorului: este curat la Mamaia? Da, este, dar la începutul sezonului. La râsetele publicului dl Mandilă a explicat că firma de curățenie nu are destule resurse, lumea nu mai vrea să muncească, însă și vechea conducere a semnat un contract pe 40 de ani ce nu poate fi denunțat. La asta s-a râs cu răcnete.
  • Dl Mandilă a subliniat că constănțenii sunt niște eroi ce susțin cât pot turismul din Mamaia, vizitând localurile și plajele din Mamaia, dar deja au opțiuni locale, există restaurante și plaje și în Constanța. Așa că nu vor mai veni.
  • Patronii Aquapark-ului din Mamaia ar vrea să îl dărăme, dacă ar putea, să facă blocuri. Dar nu le permite PUZ-ul. Nimeni nu vrea să facă nimic altceva decât blocuri. Nu a explicat și DE CE.
  • Domnul Mandilă a identificat și motivul pentru care lumea evită crâșmele din Mamaia: că nu se mai poate fuma în ele. Pe vremuri lumea venea, stătea 5h și fuma, acum nu se mai poate, așa că lumea nu mai vine la crâșme în Mamaia iar crâșmele dau faliment.
  • La întrebarea „ce ne facem dacă avem un sezon ploios, ce fac turiștii atunci?” răspunsul dl Mandilă a fost „Trebuie și Dumnezeu să țină cu noi”.

Pe scurt, concluzia nespusă a primului panel a fost că dacă Dumnezeu nu ține cu noi, sezonul va fi maxim de cacao. Nu există nicio viziune sau strategie de extindere a sezonului la 6 sau chiar la 9 luni. Bulgarii cumva au soluții, există centre de conferință pe litoral, există distracții, turiștii au ce face. La noi, Dumnezeu TREBUIE să țină cu noi.

În al doilea panel, cel de tehnologie, am vorbit:

  • Iuliana Tasie – VicePresedinte O.P.T.B.R. si Director Hotel Europa – Ana Hotels
  • Iulian Beiu –Managing Director Accent DMC
  • Subsemnatul
  • Alexandru Bobe– Prorector al Universității Ovidius din Constanța
  • Diana Slav – Somelier și Ghid Local

Dacă primul panel a fost cu pesimism, aici a fost cu optimism:

  • Doamna Iuliana Tasie și Ana Hotels au făcut minuni din transformarea digitală – folosesc un program de loyalty de mulți ani, știu ce clienți le vin de 20 de ani, știu ce vor acești clienți și ce așteptări au. Folosesc datele, le analizează constant iar astăzi încep să adopte AI pentru a scoate și mai multă valoare din date.
  • Dl Iulian Beiu, venind din distribuție, a vorbit tot despre puterea informației și a datelor.
  • Eu am vorbit despre AI și despre utilizarea datelor deja existente în sisteme, date care zac nefolosite în HORECA. Poți identifica cei mai buni clienți, oportunități de upsell și cross-sell, iar AI-ul scoate aceste informații din date, dar datele trebuie să fie „curate”, structurate și etichetate. Iată câte surse de date pot fi integrate și analizate:
  • Am vorbit și despre partenerul Flexkeeping, cu care lucrăm deja de peste un an, partener ce implementează o soluție SaaS de automatizare a fluxurilor hoteliere, a procedurilor standard și de gestionare a checklist-urilor fiecăruia. De exemplu, cei de la curățenie primesc pe telefon exact ce acțiuni trebuie să facă în fiecare cameră și pot raporta tot în aplicație diversele probleme sau defecte pe care le observă. În orice moment toată lumea știe ce are de făcut și vede o imagine de ansamblu a hotelului.
  • Dl Bobe a vorbit despre pregătirea viitoarelor talente la Universitatea Ovidius și de parteneriatele pe care le au cu mediul privat. M-am voluntariat și eu să merg să vorbesc la studenți, abia aștept! Avem nevoie de mai mulți profesori în sistem precum dl Bobe.
  • Doamna Slav este o eroină a Dobrogei, face nenumărate tururi pe care dânsa le-a pregătit de la zero și și-a luat și certificări de somelier. Probabil a făcut pentru turismul din Dobrogea cam cât au făcut toate autoritățile din Dobrogea la un loc. A ajutat cele 35 de crame din Dobrogea să treacă la un „next level” – sticlele arată excelent, etichetele arată profesionist, marketing-ul arată altcumva.

Și că tot vorbim de vinuri, la eveniment au expus cramele:

Precum vă dați seama, a fost o degustare dificilă, foarte dificilă. Am degustat atent, repetat, pentru a mă convinge de modul în care soarele a mângâiat roada se transpune în arome unice în fiecare tip de vin (precum mi-a spus un coleg din Republica Moldova la o bețivăneală degustare de vinuri).

De remarcat două brand-uri dobrogene despre care habar nu aveam.

  • Doza de fresh – sucuri naturale din fructe și legume presate la rece. Business de familie, sucuri foarte bune (limonada cu ghimbir și agave și limonada cu sirop de agave sunt excelente). Îi găsiți în Auchan sau comandați direct de la ei.
  • Brânzeturile TU! – fabrică de lapte ce produce o gamă largă de sortimente de brânză. Am degustat brânzeturile maturate, dar m-a dat pe spate Stracchino. O parte din produse le regăsiți pe Freshful. Ca o notă importantă, mi-a luat jumătate de oră să le găsesc site-ul. Este complet dezindexat, am căutat după imaginea cu logo-ul luată de pe site-ul evenimentului. Nu se poate așa ceva în 2024!

Închei vorbind despre Hotel Nyota, unde am stat. Este, sincer, cam singurul hotel pe care îl percep ca livrând servicii de calitate din toate hotelurile vizitate pe litoralul românesc. Bar, restaurant, camerele foarte mișto, duș walk-in, produse de calitate în baie, mini-bar bine dotat, personalul bine-voitor și pus pe treabă. Hotelul are și piscină și o plajă proprie, accesibilă prin intermediul unui drum (nu este chiar pe malul apei). Ah, da, are și parcare acoperită. Singurul dezavantaj rămâne proximitatea de zona de cluburi a Mamaiei, dar dacă închizi ușa la balcon nu se prea aude bumți-bumți-ul. Din păcate, vremea fiind răcoroasă, litoralul era absolut gol – efectiv nu ai ce face pe litoral decât să stai în cameră sau în restaurant și să te faci lopată.

În concluzie, producătorii români locali din zona litoralului românesc au crescut și fac treabă. Turismul însă nu se face profesionist și acest an va fi din nou unul nasol din punct de vedere al concurenței cu Bulgaria. Prețuri mari versus servicii proaste, lipsa viziunii, lipsa infrastructurii, lipsa distracțiilor, lipsa personalului. Însă sunt oportunități – 35 de crame în Dobrogea? Tururi de degustare de vinuri cu program complet (hai că se poate scăpa și una-două mănăstiri, să te dregi sufletește după ce ai păcătuit cu vinurile)! Centre de conferințe și hoteluri de business fiindcă firmele vor și alte locații de evenimente, iar pe litoral efectiv nu sunt! Water parks, cum s-au făcut atâtea prin țară! Și totul bazat pe date existente – câți turiști vin în România, câți ar putea veni, cât ar putea cheltui, cum, pe ce etc. Aceste date există și există și tehnologiile capabile să le extragă! Cu asta ne ocupăm la Tudor Galoș Consulting în procesele de data discovery!

Felicitări Elenei-Luiza Oprea de la Dolphin Travel & Events, care a făcut magie cu acest eveniment de care era enorm de multă nevoie. Da, există multă reticență la operatorii de pe litoral, dar poate-poate se mișcă ceva. La anul vom fi și mai mulți, apoi și mai mulți și într-un final și autoritățile vor trebui să își facă treaba și să nu își mai delege atribuțiile către Dumnezeu.

7 comentarii Adaugă comentariu

  1. #1 Comentariu nou

    Anul trecut am fost de două ori pe litoralul românesc după o absență de doi ani, dacă nu chiar trei. M-am dus de nevoie, ca să ducem copilul la mare, să prindă și el soare și să se joace în nisip. Ne-a fost frică să îl luăm cu avionul, am preferat 3h cu mașina dus, trei întors.
    Am fost la același hotel, unul recomandat, în Năvodari. În afară de stat pe plajă și jucat cu copilul în nisip, plus plimbat înainte-înapoi pe faleză, nu am avut ce să facem. Nu ai ce vizita și ce să vezi.
    Căutatul de mâncare de la care să nu faci toxinfectie alimentară este o problemă, așa cum este să intri în apa mării fără să te îmbolnăvești. La a doua vizită a fost soția bolnavă, am aflat după aia că de la apa mării – ea a fost singura care a intrat, eu și copilul nu am intrat în mare. Să mai zic și cât am mers până am găsit o farmacie? Nu mai zic.

    SINGURUL lucru bun a fost că nu consumasem alcool toată excursia și eram la maxim 3 ore de condus de casă, așa că am plecat mai devreme de la hotel și nu mai călcăm în Năvodari până nu își pun stație de tratare a apelor pentru canalizări.

    Hotelul în sine a fost ok, deși nu mergea aerul condiționat în cameră din motive necunoscute și avea un lift cam mic (am încăput eu și copilul în căruț, nu și soția) Hotel de 4 stele. Era curat și personalul amabil, dar nu era asfalt cum ieșeai din hotel, deci mergeai direct prin pietriș. Ok când ești cu pantofii, nasol când ești cu un căruț de copil.

    Aveau plajă privată, dar mai era de lucru la curățenia pe plajă. Da, contează. Mult. Mai ales când ai un copil mic de tot care dorește să se joace în nisip și trebuie să triezi ambalaje, capace de bere și mucuri de țigară și faci ture până la coș să arunci ce a găsit copilul între șezlonguri. Spațiul de joacă pentru copii era exclusiv la soare, deci aveai insolația garantată pentru copil dacă îl lăsai acolo. Nu știu cine gândește aceste spații, dar cred că nu are copii sau nu îi pasă de ei. Frigeau toate alea pe acolo, nici nu avea ce să facă copilul meu sau vreun copil mai mare.

    Am trecut fără să vreau prin ceea ce am aflat că se numește Satul de Vacanță. Absolut oribil. Mi-am jurat că nu mai calc pe acolo niciodată. Am remarcat și că se fac reclame din mașini pornite și lăsate pornite la marginea drumului – ca să aibă curent ecranele de pe ele.

    Cu banii pe care i-am dat pe 2 weekend-uri la mare anul trecut, am mers 1 săptămână în Turcia anul acesta la all inclusive. N-am avut nimic de reprosat la hotel și plaja era perfect întreținută, nu săpa copilul în mucuri de țigară. Nu am avut mare lucru de vizitat nici în Turcia, nici acolo nu mai călcăm vreodată.

    Luna trecută am fost în Grecia. Demipensiune, banii cam cât pentru 2 weekenduri la Năvodari. Mâncare fabuloasă, peisaj fantastic, plajă curată, insulă-stațiune incredibilă. Sincer, mă simt prost că abia acum am venit în Grecia în vacanță.

    Mamaia și Constanța au nevoie să taie toate pretențiile lor la fițe și figuri și să repare ce-i stricat acolo: curățenie, nesimțire, prețuri exagerate și japcă cu tot ce se poate, amenajare cârpită și haotică. Și după ce se repară toate astea, mai vorbim. Cum naiba reușesc Bulgarii să facă turism cu litoralul lor și să fie frumos acolo și aici mai puțin frumos? Cum? E așa de greu ce fac ei? Cu turcii nu avem nicio sanșă să ne comparăm, iar ca-n Grecia nu cred că vom prinde în viața asta. Dar aspir să vedem o schimbare cândva la noi la mare.

    Iar autoritățile ar putea să își facă treaba. Știți voi…controale pe bune la operatorii economici, neanunțate, făcute simultan peste tot, depistat unitățile de cazare pe nașpa, tot ce se poate depista. Mai un trotuar refăcut, mai un trotuar construit. Cine știe, poate fac un trotuar între Vama Veche și 2Mai, chestii de genul acesta.

    Altfel, oricâte date ar extrage ei, e foarte greu să îți dai seama DE CE nu s-a simțit bine turistul. Am încercat să mă distrez și să mă relaxez la noi, dar zău că n-am putut – prea mult efort de căutat ceva ok de mâncare, zero distracții pentru cineva care nu apreciază manelele, gălăgia și bălăcitul în apă. Iar cu mânăstirile să mă scuzați, am văzut una, le-am văzut pe toate.

    Dar repet: 2 weekend-uri la mare în România în care nu faci mai nimic, doar plătești hotel, carburant până acolo și ceva mâncare = vacanță de 1 săptămână în Turcia sau Grecia, hotel 5*, avion+transfer aeroport inclus. În aceste condiții, prefer să nu mai merg niciodată la mare în România. Și îmi pare rău că-i așa, dar zău că am încercat. De 20 de ani tot merg la mare în România și am sperat, mereu, la mai bine. A fost, de fiecare dată, mai rău, cumva.

    • #2 Comentariu nou

      În Turcia ai muzee și vestigii de vizitat grupa mare. În Grecia la fel. Mănăstirile nu sunt toate la fel iar România are o grămadă de locuri mișto.

      Bulgaria în schimb e un gunoi care în afară de all inclusive și Toto Cutugno chiar nu are nimic.

      Gherțoisme…

    • #3 Comentariu nou

      Doresc să îi răspund aici lui Dragos, de mai jos.

      Sunt convins că sunt destule muzee și vestigii de vizitat în Turcia, nu contest. Doar că în zona din Turcia unde am fost eu în concediu, fix în bucata aceea pe lângă hotel, erau doar alte hoteluri și magazine. Și atât. În rest, o plajă imensă, alte hoteluri și doar mici afaceri cu excursii. Aveau și câteva moschei, dar nu suntem fani.

      Și da, era o problemă deplasatul, deoarece am plecat cu un copil mic, iar orice excursie implica mersul în autocar sau microbuz ce nu era prevăzut cu scaune de copil, așa cum am reușit să obținem când am făcut transferul de la și până la aeroport. Practic, fără să închiriem o mașină cu scaun de copil – ceea ce ar fi reprezentat un cost semnificativ, nu am avut niciun muzeu sau orice alt obiectiv de acest gen disponibil în acea zonă. Da, am verificat pe Google Maps înainte, știam, e ok, asta e.

      În Grecia am fost în Creta, unde am avut numeroase atracții la îndemână care au fost pretabile și vizitării cu un copil mic, în căruț, precum și transport public ceva mai bine organizat (în raport cu zero) față de zona aceea din Turcia.

      Am fost în trecut în Bulgaria de câteva ori, ne bat la fund la capitolul infrastructură atunci când călătorești cu mașina, există lucruri de făcut în stațiuni și chestii de vizitat – chit că nu peste tot. Problemele lor sunt altele, dar tot bat la fund litoralul românesc la prețuri și condiții pentru aceiași bani, ca să nu zic la un buget mai redus. Am evitat să mă întorc deoarece nu vreau să conduc 5-6 ore ca să ajung în vacanță, mi se pare mult și se duce partea cu relaxarea.

      Cât despre mânăstirile din România, am fost la câteva în copilărie. În ultimii ani, am participat la câteva evenimente care au inclus opriri și pe la o mânăstire. Pot spune ca am văzut suficiente mânăstiri, biserici și lăcașuri de cult. Nu mă interesează subiectul, nu asta caut eu de la turism. E ok dacă ție îți place și vrei să faci asta, mergi să vezi câte vrei, nu e problema mea.

      Mă deranjează dacă te găsești să mă jignești pentru că NU îmi place ce îți place ȚIE sau pentru că ai impresia că ai înțeles totul despre ce am descris eu într-un comentariu și gata, mă înșel eu amarnic și, pe deasupra, mai sunt și ”gherțoi”.

      Sper că partea cu ”gherțoisme” nu mi se adresa mie.

  2. #5 Comentariu nou

    Doar in timpul pandemiei ce am stat mai mult prin Mamaia si nici atunci nu am stat prea mult pe plaja, mai degraba la Aqua Park-ul de pe lac.

    Nu ne putem bate cu geografia si nici cu clima prea mult. Plaja sau marea ar trebui sa fie doar plus, asta este realitatea.

    In rest:
    – lacul este o resursa exploatabila, prin aqua parks.
    – proximitatea de Bucuresti ofera oportunitati daca ai piscina si spa
    – industria de distractie care ar putea fi mai degraba promovata. Nu se duce nimeni in Ibiza strict pt mare

    Ce avem: Imobiliare.
    Sunt curios cand o sa isi dea seama mandrii marinari ce teapa si-au luat cu investitiile din economiile lor

    In Februarie si Aprilie am fost in Bulgaria la Kranevo pentru ca in Romania nu gaseam nimic similar. Preturile nu erau mai mici, dar oferta era completa.

  3. #6 Comentariu nou

    Spune-le celor de la Nyota că au în footer ceva copyright 2017. Am văzut când am citit o ofertă, o reducere cu -20%. Ofertă tot din 2017, nu e clar dacă mai e valabilă, nu îndrăznesc să mă scufund în trecut și să întreb la telefon.
    Știi ceva? Nu le mai zice nimic, înțeleg că treaba merge excelent și așa.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.