Tudor Galos

- The Blog of Tudor Galos -

Top mituri de marketing ÔÇô Capitolul 3 ÔÇô Baza de date

Articol din categoria: Lifestyle

Continu─âm seria miturilor de marketing cu ceva foarte de actualitate, dimensiunea bazei de date. Primul capitol AICI, al doilea capitol AICI.

Mitul #8: Baza de date trebuie să fie cât mai mare

De c├ónd a ap─ârut GDPR, j─âlania multor firme ╚Öi a multor departamente de marketing a fost faptul c─â au pierdut 80% – 90% din baza de date. ÔÇ×Baza de dateÔÇŁ ├«n terminologia folosit─â de c─âtre aceast─â firme = liste excel cu adrese de email pe care erau bubuite mii de spam-uri. F─âr─â follow-up, f─âr─â personalizare, spam-uri cu oferte de cel mai bun pre╚Ť, cea mai ╚Ömecher─â ofert─â, DOAR ACUM etc. Spam nene, la tot poporul!

Una dintre metricile prost folosite ├«n marketing este ÔÇ×num─âr abona╚ŤiÔÇŁ la newsletter. Din p─âcate newsletter-ul a r─âmas pentru multe departamente de marketing principalul mijloc de comunicare. Da, este drept, open rate mic, click rate undeva microscopic, DAR DOMLE MUNCIM, uite C├éT DE MARE este baza de date!

Bun, s─â ├«ncepem cu demontarea mitului. Nu GDPR a omor├ót bazele de date ale firmelor ci prostia uman─â. GDPR nu este o lege nou─â, este construit─â pe vechea directiv─â de protec╚Ťie a datelor (Directiva 95/46/CE) care a fost transpus─â ├«n Rom├ónia ├«n 2001 sub forma legii 677 din 2001. Deci o lege de protec╚Ťie a datelor av├ónd aproximativ acelea╚Öi principii exista din 2001. De asemenea vorbim de directiva e-Privacy, (Directiva 2002/58/EC) transpus─â ├«n Rom├ónia ├«n 2004 sub forma legii 506 din 2004. Legea aceasta ├«nc─â este ├«n picioare ╚Öi spune a╚Öa:

Art. 12: Comunic─ârile nesolicitate

(1)Este interzis─â efectuarea de comunic─âri comerciale prin utilizarea unor sisteme automate de apelare ┼či comunicare care nu necesit─â interven┼úia unui operator uman, prin fax ori prin po┼čt─â electronic─â sau prin orice alt─â metod─â care folose┼čte serviciile de comunica┼úii electronice destinate publicului, cu excep┼úia cazului ├«n care abonatul sau utilizatorul vizat ┼či-a exprimat ├«n prealabil consim┼ú─âm├óntul expres pentru a primi asemenea comunic─âri.

(2)F─âr─â a aduce atingere prevederilor alin. (1), dac─â o persoan─â fizic─â sau juridic─â ob┼úine ├«n mod direct adresa de po┼čt─â electronic─â a unui client, cu ocazia v├ónz─ârii c─âtre acesta a unui produs sau serviciu, ├«n conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001, persoana fizic─â sau juridic─â ├«n cauz─â poate utiliza adresa respectiv─â, ├«n scopul efectu─ârii de comunic─âri comerciale referitoare la produse sau servicii similare pe care acea persoan─â le comercializeaz─â, cu condi┼úia de a oferi ├«n mod clar ┼či expres clien┼úilor posibilitatea de a se opune printr-un mijloc simplu ┼či gratuit unei asemenea utiliz─âri, at├ót la ob┼úinerea adresei de po┼čt─â electronic─â, c├ót ┼či cu ocazia fiec─ârui mesaj, ├«n cazul ├«n care clientul nu s-a opus ini┼úial.

Pe scurt, dacă bazele de date au fost strânse incorect ele oricum trebuiau distruse. Dacă bazele de date au fost strânse însă corect, cu temei legal corect, informare completă și căi de exercitare a drepturilor atunci acestea puteau fi în continuare folosite.

├Än al doilea r├ónd, ├«ntr-o baz─â de date mare foarte posibil c─â o mare parte din adrese nu mai exist─â. Nu ave╚Ťi idee c├ót de multe persoane decedate ├«nc─â primesc comunic─âri de marketing ╚Öi nu se uit─â nimeni la ele. Men╚Ťinerea la zi a bazei de date ╚Öi a corectitudinii informa╚Ťiilor din ea nu este doar o obliga╚Ťie legal─â ci ╚Öi una de bun sim╚Ť. Un om mort nu cump─âr─â ceea ce tu ├«i vinzi. Deci de ce ├«l mai deranjezi cu mesaje?

├Än al treilea r├ónd, o baz─â de date ÔÇ×cur─â╚Ťat─âÔÇŁ de conturi false, ÔÇ×mor╚ŤiÔÇŁ, oameni ce nu doresc s─â mai primeasc─â comunic─âri este o baz─â de date de oameni care chiar au interes s─â primeasc─â ce le trimi╚Ťi. ╚śi aici intr─â partea de munc─â ÔÇô partea de content marketing.

Conteaz─â enorm de mult ca comunic─ârile pe care le trimit departamentele de marketing s─â fie de interes pentru cei care le primesc. ╚śi aici exist─â KPI-uri ÔÇô nu doar open rate ╚Öi click-rate ci ╚Öi bounce rate pe articolele referen╚Ťiate ├«n comunicare, conversion rate pe promo╚Ťii etc.

De multe ori g─âsesc baze de date la care nu se mai ╚Ötie de unde au venit datele ÔÇô nu exist─â trasabilitate, temeiul legal s-a pierdut undeva ├«n eter. ╚śi pun ├«ntotdeauna ├«ntreb─ârile cheie: c├óte v├ónz─âri genereaz─â newsletter-ul. Dac─â marketer-ul nu poate r─âspunde la aceast─â ├«ntrebare atunci este clar c─â baza aia de date este folosit─â ca vanity KPI ╚Öi nu ca business KPI.

Am lucrat ├«n aceste zile la ni╚Öte propuneri de customer journey integrate cu multiple touch points, toate m─âsurabile. Cu ocazia asta mi-am adus aminte cum mi se spunea c─â nu tot ce ╚Ťine de marketing poate fi m─âsurat, c─â hey, reach. Ei bine, pe zona aceasta de baz─â de date totul poate fi m─âsurat pentru a optimiza customer journey-ul, pentru a cre╚Öte conversiile ╚Öi pentru a cre╚Öte profitul. C─âci acesta este principalul indicator al succesului echipei de marketing.

Ce este de ├«nv─â╚Ťat de aici: O baz─â de date ÔÇ×curat─âÔÇŁ nu ├«nseamn─â doar un risc redus de pl├óngeri la autoritatea de supervizare a prelucr─ârilor de date personale ci ╚Öi o oportunitate de fidelizare a clien╚Ťilor, de word-of-mouth, de ├«mbun─ât─â╚Ťire a conversiilor ╚Öi de cre╚Ötere a profitului.

Adaug─â un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.